Book et uforpligtende møde



Tak for din besked

Vi kontaker dig snarest på telefon:

Der er sket en teknisk fejl.

Beskeden kunne ikke blive sendt til os

Prøv igen eller send os en email på

Vi glæder os til en uforpligtende snak om din digitale fremtid

Uffe Sørensen, CEO


Omnichannel strategi og salgsplatform

OVERBLIK


  • Omnichannel strategi
  • POS salgsværktøj
  • Web & eCommerce med avanceret produktkonfiguration
  • Inspirationsunivers med brugervenlig platform
  • Digitaliseret købsproces

VIRKSOMHEDEN


Siden grundlæggelsen i 1972 har FLEXA bragt glæde til børn over hele verden med deres unikke børnemøbler og interiør. Et stærkt drive og en stor passion for børn og deres udvikling har betydet, at de i over 45 år er gået forrest inden for møbeldesign til børn med innovativt design, der tilpasser sig børn og deres skiftende behov.



UDFORDRINGEN


FLEXA stod overfor en ændring af deres visuelle identitet. Et skifte, som var implementeret i produkterne, materialet samt fysiske butikker. Webløsningen var dog ikke fulgt med. Løsningen var ikke responsiv, havde ingen priser, ingen mulighed for køb – altså et simpelt webkatalog i stedet for en webshop.

 

Sortimentet består af konfigurerbare produkter, hvor det enkelte produkt findes i mange varianter og kan kombineres med andre produkter. Fx består en seng tit af mange enkeltprodukter såsom ramme, madras(ser), en stige, en rutsjebane eller noget tekstil for at skabe et bestemt tema. Sengen kan dermed sammensættes på utallige måder.

 

Udfordringen var dog, at sælgeren skulle have stort produktkendskab og at de enkelte varer skulle slås op i en fysisk prisliste. Samtidig var det svært for kunden at visualisere mulighederne og dermed havde kunderne en tilbøjelighed til at købe de produkter, som var opstillet i butikken – og derved blev det fulde sortiment ikke udnyttet.

 

Den manglende digitalisering af købsprocessen betød også, at ordrer fra hele verden kom ind via telefon, fax eller mail til HQ i Hornsyld – en ordreproces, som øgede risikoen for fejlbestillinger, og at produktet dermed ikke blev sammensat korrekt.

 

Målet for FLEXA var derfor at gøre det nemmere at både købe og sælge produkterne: der skulle skabes overblik over sortiment og priser og indkøbsprocessen fra deres Flagship-stores, Franchise-stores og B2B-partners skulle digitaliseres.


“Da FLEXA i 2018 skulle på vores største digital rejse, var vi slet ikke i tvivl om at Retus var den rette digitale partner. Retus satte sig fra start grundigt ind i vores digitale udfordringer og skabte det nødvendige overblik over vores arkitektur og processer. Sammen definerede vi en ny digital strategi på tværs af alle vores forretningssystemer, og efterfølgende implementerede Retus løsningerne med os. Siden vi lancerede vores nye digitale platform har vi fået masser af anerkendelse og vi glæder os enormt meget til at bygge videre på den sammen med Retus.”

Kasper Kjærgård

Business Development Director hos FLEXA

LØSNINGEN

Visionen var at bygge en agil omnichannel salgsplatform med FLEXA’s fulde sortiment, som skulle bruges i FLEXA’s egne butikker og i deres franchise butikker. Samtidig er det vigtigt, at løsningen ikke begrænser fremtidig udvikling.

 

Løsningen bestod af flere grene:

INSPIRATIONSUNIVERS


Ønsket var derudover at skabe et inspirationsunivers, som understøtter FLEXA’s “playfull”-tilgang. En brugervenlig platform, som er nem at bruge, og hvordan inspiration og produkter let kan tilpasses den enkeltes behov.

 

På tværs af platforme er der stort fokus på storytelling, så de gennem fortællinger kan skabe et børnevenligt designunivers, hvor det er nemt at shoppe produkterne fra historierne.

OVERBLIK OVER SORTIMENT OG PRISER


I backend består FLEXA’s sortiment af en masse produkter, som sammensættes til ét færdigt produkt til kunden. Yderligere har alle produkter forskellige priser afhængig af, hvem produktet præsenteres for: slutkunden ser en pris på web, mens franchisen har sin egen prisliste.

 

Løsningen skal derfor understøtte, at produkterne kan vises som enkeltprodukter og i stykliste i backend og i frontend vise et samlet, konfigurerbart produkt med en samlet pris til kunden. Til indførelsen af forskellige prislister anvendte vi Uniconta, hvor det er muligt at samle al produktdata.

DIGITALISERING AF KØBSPROCESSEN


I dag er alle varenumre og prislister oprettet korrekt og data er lagret centralt. Ydermere anvender slutkunden FLEXA brandshop, FLEXA franchise og eventuelle B2B partnere alle det samme system, hvor produkter og priser blot er udstillet med den rette info til den enkelte.

 

På den måde arbejder alle med samme digitale produktkatalog og derved placeres orden altid korrekt ved bestilling. Når ordren er lagt, kan systemet overtage det administrative og sælgeren kan fokusere på at sælge mere.

 

Resultatet er reduktion af manuelle processer, færre fejl og gladere kunder.





POS SALGSVÆRKTØJ


Interne systemer kan tit kræve meget oplæring før en sælger kan bruge det ordentligt, og da vi i dette projekt netop ønskede at komme bøvlede prislister til livs, skal det ikke erstattes med komplekst IT.

 

Vores mål er altid at bygge løsninger, som er simple og nemme at bruge. Derfor har vi bygget hele POS’en, så sælger og slutkunde anvender den samme webshop, som netop er udviklet med slutkunden og brugervenligheden in mente. Forskellen opstår ved checkout, hvor kunden oplever et en 3-step checkout, som de kender fra andre sider, mens sælgeren tilgår en skræddersyet one-page checkout med mulighed for at give rabat, se sælgerens unikke priser og færdiggøre salget.

 

Hjemmesiden er dermed den salgsplatform som anvendes uanset om købet foregår hjemme i sofaen eller fysisk i butikken.

ECOMMERCE OG PRODUKTKONFIGURATOR


Motoren til FLEXA’s eCommcerce er vores Retus Commerce, en headless umbraco-løsning, som er bygget til at håndtere komplekse produkter med mange varianter, og som er 100% åben over for integrationer og tilpasninger.

 

Løsningen er derfor som skabt til FLEXAs store produktsortiment, som forhandles på tværs af lande og salgskanaler, og med stort behov for fleksibel håndtering og tilpasning af blandt andet sprog, valuta og sikkerhedsregulativer.

 

Alle produktsider indeholder billeder og videoer, og facetterede kategorisider gør det muligt at opbygge sider ud fra kollektioner (eks. Popsicle og FLEXA White serien) eller ud fra produkttype (Køjeseng, skrivebord etc.) og via tags påsat på produktet i Uniconta kan et givent produkt automatisk vises på en kollektionsside.

 

Modsat de fysiske prislister, som krævede at kunden og sælgeren havde et enormt produktkendskab for at forstå sammensætningen af produkterne, er e-handelsløsningen bygget således, at der foruden de enkelte produkter også udstilles færdigbyggede produkter. Dette skaber det fulde overblik over sortimentet og de mange muligheder for at bygge sin egen personlige seng. Desuden er prisen altid udregnet for hele sammensætningen.

 

Alle produktsider har en produktkonfigurator, som består af en lang række produkter fra en stykliste, men på frontend ser kunden blot det færdige produkt. På den måde former webshoppen sig i takt med kundens valg (skift af farve, tilføjelse af rutsjebane mm.), så det billede, kunden ser på skærmen, er det produkt, de får.

 

Samtidig muliggøres lokal differentiering, hvor pris, handelsbetingelser, fragt, betalingsgateway mm. kan tilpasses til den lokale situation.

FREMTIDEN FOR FLEXA


Løsningen er tænkt global fra start, og Retus har hjulpet FLEXA med at bygge en gennemtænkt og gennemtestet web- og eCommerce-platform.

 

I dag har de en åben og skalerbar løsning, klar til fremtidens væksteventyr. Deres produkt- og stamdata bor centralt, så de nemt kan oprette, opdatere og udstille hele produktkataloget.




SE SIDEN:

www.flexaworld.com

Hos Flexa går design og brugervenlighed hånd i hånd - samtidig ønsker vi at tilbyde vores kunder et oplevelsesunivers som understøtter hele vores designkoncept.
Retus har været en kompetent sparringspartner når design, User Experience og teknik skulle mødes.

Vi ser frem til et fortsat godt samarbejde med Retus i fremtiden.

Anne Østrup Hansen

International Marketing Manager hos Flexaworld