Uniconta


Få frihed til at arbejde struktureret med data og forretningsprocesser


Pist! Du kan downloade hele artiklen som PDF her

Hvad er Uniconta


Uniconta er et komplet ERP-system, som hjælper din virksomhed til at blive digital, og reducerer manuelle arbejdsprocesser.

 

Uniconta holder styr på alt fra regnskab, økonomi, debitor, kreditor, CRM, lager, logistik, projekter, anlæg og produktions styklister, og understøtter digitalisering af bilag og arbejdsprocesser. Det er gearet til at følge din virksomhed, uanset om der er tale om simpel bogføring og fakturering til kompleks styring af en international virksomhed.



Hvorfor vælge Retus som Uniconta partner


Retus har mangeårig erfaring med at implementere Uniconta i en række mellemstore og store firmaer med løsninger. For eksempel kan Retus præsentere dig for POS-løsninger (point of sale løsninger), udvidet variantstyring med sprogstyring, Intercompany-løsninger og fuld integration til andre systemer, fx. webshops, transportportaler, CRM, Power BI, og meget mere.

Uniconta’s kerneprocesser


Hvis du arbejder indenfor disse områder:


  • produkt stamdata
  • leverandører
  • køb
  • kunder
  • salg og tilbud
  • lager
  • produktion
  • finans

... så skal du kigge med her! Der er langt flere muligheder med Uniconta, end du lige er klar over.




En virksomhed har mange forretningsprocesser, hvoraf de vigtigste er køb og salg.

 

Men ud af køb og salg opstår en lang række følgeprocesser. Så hvordan håndteres disse processer mest optimalt?

 

Tidligere stræbte mange efter at implementere fx. et ERP-system til at håndtere alle dele af en virksomheds processer. Idéen var at samle så mange processer som muligt i ét system.

 

Men det var i gamle dage!

 

I dag handler det om nøje at kunne udvælge specifikke systemer til specifikke processer, og så sikre at alle disse systemer arbejder godt sammen, så man undgår dobbelt data, data ø’er, manuelt arbejde eller lign.

 

Hos Retus gennemsyrer begrebet ”digital frihed” alt, hvad vi arbejder med.

 

Vi mener, at man som virksomhed skal kunne vælge frit på alle hylder – ligesom når et barn skal vælge bland-selv-slik.

 

Ved at bruge Uniconta får du adgang til en lang række værktøjer, der kan gøre størstedelen af din virksomheds processer langt mere smidige, og meget væsentligt er det, at de forskellige funktioner nemt kan til- eller fravælges alt afhængig af behov.

 

Uniconta er helt åbent for integrationer.

Hvem står bag Uniconta?


Uniconta A/S blev i 2016 stiftet af Erik Damgaard.

 

Erik Damgaard har udviklet ERP- og økonomisystemer siden 1983. Erik Damgaards programmer har altid været kendetegnet ved en veludstyret værktøjskasse. Uniconta er ingen undtagelse.

 

Unicontas fundament er bygget på det bedste af de foregående 5 ERP-systemer, som Damgaard har udviklet, og er så kombineret med den nyeste teknologi fra Microsoft. Uniconta er et ERP-system, der hjælper din virksomhed til at blive digital og sikrer, at du kan drive din virksomhed på et solidt fundament.

 

Uniconta har udviklet et konverteringsværktøj, der gør det sikkert og nemt at skifte fra andre ERP- og økonomisystemer som f.eks. Microsoft Dynamics C5, NAV og e-conomic. Ved skift til Uniconta, får du konverteret alle dine stamdata med over. Historikken er gemt og brugbar i Uniconta fra første sekund.



Vi har fået mange gode input fra Retus fra deres arbejde med
store kunder, som Uniconta nu i dag løser.

Erik Damgaard

Designer of Uniconta

Hvilke processer kan Uniconta håndtere?


Nedenfor er en overordnet liste over udvalgte processer, som Uniconta kan håndtere.

 

Men det er vigtigt at pointere, at hvis du/I allerede bruger eks. et CRM-system, som I er glade for, så fortsæt med det. Det skal blot sikres, at kundedata sømløst opdateres mellem Uniconta og dit nuværende CRM-system.

 

Så længe alle valgte systemer, ligesom Uniconta, er åbne og integrerbare, så er der fri mulighed for at sammensætte din helt unikke arkitektur, som understøtter din virksomhed.


Eksempler på processer: 


  • PIM (Produkt stamdata og -sprog, købs- og salgspriser samt kampagnehåndtering)
  • Leverandører (Kreditorer og info)
  • Køb (Disponering, budget forecast og transportør)
  • Kunder (Debitor, kundeinfo og CRM)
  • Salg og tilbud (Salget kan eksekveres på et utal af interfaces, men ordredata skal ende samlet centralt. Eksempler på salg: EDI, Indtastning, ERP-POS, WEB, Marketplace etc.)
  • Lager (Lagersteder, lagerplacering og lagertal)
  • Produktion (Styklister, produktion og planlægning)
  • Finans (Kontoplan og moms, bank, lagerværdi og -principper, debitor og kreditor saldi, fysiske bilag, anlægsaktiver og fakturering)

POC med Uniconta


Du kan komme hurtigt i gang med Uniconta.

 

Det går lynhurtigt med at paste data ind i Uniconta, samt oprette felter. På denne måde kan du med det samme komme i gang med at strukturere dine data.

 

Derfor bruger vi også tit Uniconta til Proof of Concept (POC) for at se, hvordan en given produktopbygning eller håndtering af lager vil opføre sig, inden vi går i gang med en større kode proces. Du kan simpelthen, sammen med en af vores dygtige konsulenter, komme så langt, at I kan se løsningen inden vi sætter strøm til og lader processerne køre automatisk.

 

Vi står altid klar til at hjælpe dig med at visualisere et projekt for at kunne skabe overblik samt synlighed til din organisation omkring værktøjets evner.



PIM
Leverandører
Køb
Finans
ERP
Kunder
Salg og tilbud
Lager
Produktion
Produkt stamdata

Implementering af Uniconta


Som beskrevet tidligere skal Uniconta ikke ses som en alt eller ingen løsning. Hvilket understøtter principperne om implementering af MVP (Minimum Viable Product)



Ved skift til Uniconta kan du starte med kun at udskifte en lille del, fx finansprocesserne og så kører de resterende processer i eksisterende systemer. Dermed undgår du et Big Bang ved at skifte alt på én gang. Så kan hele processen også ske i et tempo, der passer med de ressourcer, der er til rådighed.

 

Kort sagt handler det om at implementere små ændringer løbende i stedet for at gøre alt på én gang.

 

Du har friheden til selv at vælge!

Fleksibel og cloudbaseret løsning


Uniconta er 100% cloudbaseret. Uanset hvor du befinder dig, kan du få adgang til Uniconta.

 

Alt bliver gemt i skyen, så du er hele tiden opdateret med aktuelle data. Det er fx en fordel, når du har ansatte, der arbejder ude i marken eller hjemme, og som har brug for altid at have adgang til opdaterede informationer.

 

Uniconta er udviklet til at indgå nemt og smidigt i dit it-miljø i skyen. Selvom det er et standard ERP-system, er det fleksibelt opbygget, så du selv kan tilpasse løsningen med egne felter, kartoteker og skærmbilleder. Det betyder, at du ikke er afhængig af, at dine ønsker til ændringer skal passe sammen med andre virksomheder.

 

Ydermere er det muligt at udvikle og tilføje helt nye funktioner til systemet. Retus er førende indenfor udvikling af unikke funktioner til en lang række internationale kunder.

 

Du kan prøve Uniconta på dine egne data - helt gratis. Så får du mulighed for at lære alle moduler og funktionaliteter at kende med data, du kender. Du kan også prøve helt forfra med nye data gratis. Det er først, når du tager Uniconta i brug, at du skal begynde at betale.


Om Retus A/S


Retus A/S er et konsulenthus, der leverer digital strategi, unikke e-handelsplatforme og skræddersyede løsninger til retailbranchen.

 

Som Uniconta partner er Retus førende indenfor skræddersyede og unikke løsninger. Som leverandør til de største Uniconta-løsninger med e-Commerce platforme lanceret i hele verden, kan Retus hjælpe dig med at overskue arkitekturlandskabet, undgå “ø’er” og efterfølgende implementere de rette systemer til din virksomhed. Vi er eksperter indenfor især komplekse produkter og håndterer både helt små og +1000 brugeres Uniconta løsninger.



Thanks team Retus A/S for our collaboration.
Setting up a new ERP system, handling over 100k SKUs and a connected online shop within a few months is a challenging task.
Everyone who tried it know what I’m talking about. It was and is a pleasure to work with you guys!

Carsten Moritz

Co-Founder, Kaerly A/S

Retus tilbyder


  • Implementering, undervisning og udvikling
  • Integration til eksisterende IT-systemer
  • Fuld service leverandører på hele løsningen
  • Uniconta løsninger for +1000 brugere
  • Avanceret web produktkonfigurering med integreret produktdata fra Uniconta
  • eCommerce platforme lanceret i hele verden

Nem konvertering


Konverteringen fra Microsoft Dynamics eller e-conomic forgår enkelt og sikkert. Vi sørger for undervisning af brugerne og gør overgangen til jeres nye system let. Behøver vi at sige det: Det virker med det samme og indeholder al historik.

Prøv Uniconta


Du kan prøve Uniconta med dine egne data. Det giver en god fornemmelse af, hvordan det i praksis er at arbejde med de forskellige moduler og funktionaliteter.

 

Eller du kan vælge at starte helt fra begyndelsen med nye data. Du betaler ikke licens, før du vælger at tage Uniconta i brug.


Opret Uniconta bruger


Læs mere om Uniconta her


Se Uniconta priser


Giv et kald på 70 60 55 68 eller skriv på hej@retus.dk, hvis du vil høre mere om Uniconta. Så giver vi kaffen.

Hos SENG arbejder vi overordnet med et komplekst varekatalog, fordi vi ønsker at give kunden friheden til selv at designe og tilpasse deres nye seng. Vores Specialister står altid klar i butikkerne og ellers er vi tilstede på kundens foretrukne kanal.

Retus har fra start sat sig grundigt ind i vores forretning og har generelt en bred forståelse af vores sortiment, vores processer og de tekniske udfordringer vi står overfor.

Med fokus på slutkunden har de formået at omsætte vores komplekse varekatalog til intuitive, overskuelige og konfigurerbare sengeløsninger.

Vores samarbejde spænder bredt og bygger på gensidig tillid og en god og konstruktiv dialog.

Martin Amstrup Bang

Daværende CEO, SengeSpecialisten


Et tæt samarbejde og en stærk relation er det bedste grundlag for succesfulde projekter


Hvis du vil have en e-commerce-løsning, der matcher dine ambitioner, skal du finde en fast leverandør, som kan bygge den løsning, der passer perfekt til de udfordringer, behov og ambitioner, I har.

 

De bedste løsninger sker i spændingsfeltet mellem det indgående kendskab til virksomheden, domænet, produktet og den digitale og strategiske viden.