Digital Frihed


3 parametre til at garantere dig digital frihed

Digital frihed er afgørende for at have en velfungerende e-Commerce.

 

Desværre ser vi mange virksomheder i dag, hvis e-Commerce-løsning er begrænset. Det betyder, at deres løsning kan begrænse dem, når det f.eks. kommer til udvikling af nye funktioner. Det kan føre til dobbeltarbejde, når du skal rulle ud på nye markeder. Og hvis du ikke ejer løsningen selv, kan du være afhængig af et roadmap, der prioriteres af eksterne leverandører.

 

Nøglen til friheden er at sikre fleksible og skalerbare løsninger, der kan vende din virksomhed og bevæge den mod fremtidens mange muligheder. Du skal derfor vælge en it-løsning, der matcher dine ambitioner og mål for fremtiden.

 

Læs med i denne artikel, hvor vi sætter fokus på tre udvalgte parametre, der kan hjælpe dig til mere digital frihed med din it-løsning.

En arkitektonisk opbygning med plads til armbevægelser


Vi befinder os i en konstant foranderlig digital verden, hvor der hele tiden kommer nye teknologier til. Og det kan godt tage pusten fra en for at kunne følge med.

 

Derfor er det vigtigt at have fingeren på pulsen i det digitale landskab.

 

Her er din it-arkitektur afgørende, hvis du gerne vil have en uendelig grad af frihed og fleksibilitet.

 

Men – hvad betyder det egentlig?

 

Det betyder, at du skal vælge en platform, der er tilpasset dine behov og din forretning. Og ikke omvendt!

 

En it-løsning skal ikke begrænse din virksomheds strategier for fremtiden. Den skal derimod sikre, at du kan gøre, hvad du vil og gøre dig til herre i eget hus.

 

Det vil sige, at du selv kan få mere indflydelse på din it-løsning. Du kan dermed frit vælge de teknologier, der mestrer hver deres funktion. Ligeledes får du mulighed for at udvikle unikke funktioner på platformen, der passer til din forretning. Med andre ord, du får friheden til at lave de features og optimeringer, der ønskes til netop din platform. Det kunne f.eks. være flere produktkonfiguration muligheder for at skabe en bedre kundeoplevelse eller hurtigere opdatering af din virksomheds produktsortiment. Det vigtigste er, at du ikke er låst i dine valg!

 

Målet er derfor at få bygget en åben, integrerbar og fremtidssikret arkitektur, som sikrer, at du kan løse fremtidens udviklingsønsker. Med et skalerbart system kan du dermed få mulighed for ekspansion i din virksomhed. Du får friheden til at kunne udvikle dine egne idéer, når du vælger en it-løsning, der er fleksibel.



Hastighed er vigtigt, hvis du vil komme først


Der skal være fart over feltet i dag.

 

Langsomme svartider er derfor ikke optimalt, fordi der ikke går mere end et par sekunder, før dine kunder har mistet tålmodigheden.

 

Hastigheden på din platform er derfor ret så essentiel, hvis du vil optimere din kundeoplevelse. Her gælder det både generelt svartider på din shop, men i lige så høj grad også hastighederne på de bagudvendte processer og integrationer.

 

Vi oplever virksomheder, der har løsninger, hvor det kan tage flere timer for, at produktdata træder i kraft på alle platforme. Det kan f.eks. være en kampagnepris i webshoppen, der er ændret i et ERP- eller PIM-system.

 

Med implementering af nye løsninger til f.eks. bedre håndtering af produkt-facettering, lagerstyring og central master data, kan du afskaffe en lang række manuelle processer. Det frigiver flere ressourcer til at have mere fokus på spændende kundevendte opgaver, og dermed tilfredse kunder.


Herudover er det vigtigt, at alle dine master data vedligeholdes ét sted. Det gør det kun lettere og hurtigere at foretage ændringer. Mange virksomheder kører stadig med flere systemer – et til butik og et til web, måske endda med et datasæt pr. marked. Her kan du spare rigtig meget tid, hvis du vælger en løsning, der samler stamdata ét sted, og udstiller eks. sprog, valuta og tilpasset information til de platforme, der ønskes. Og så er målet altid tilgængelighed ved eks. at lægge data i skyen!

 

Det vil blive brugbart til både små rettelser, men også ved større ændringer på mange varelinjer på én gang. Det sikrer, at f.eks. priser og kampagner altid er ens på alle platforme. Dermed undgår du også, at data ligger dobbelt og i værste fald skal vedligeholdes manuelt flere steder.

 

Med en mere fleksibel og hurtig it-løsning kan du også bedre tilgå dine data på alle tidspunkter af døgnet og på alle geografiske lokationer. Selvom det måske er de færreste af os, der tjekker disse data om natten, så er det vigtigt, du altid har et øjebliksbillede af, hvordan det står sig til i din virksomhed.

 

I de fleste tilfælde drejer det sig om en række KPI’er såsom salgstal, budgetopfølgning og lagerstatus, der kunne være relevante at kigge på dagligt.

 

Du får derfor friheden til at kigge på alle dine data – helt uden problemer. Det er med til at skabe et godt overblik over din forretning.

En god commerce-løsning er altid fremtidssikret


Hvis din nuværende e-Commerce-løsning ikke er bygget til at kunne implementere fremtidig teknologi, så risikerer du at rende i problemer på sigt.

 

For fremtiden vil kun byde på nye teknologier.

 

Så det handler om at være på forkant, så du undgår at begå dyre fejl! Ellers skal du til at starte forfra, hvilket kan ende med at blive endnu dyrere, end hvis du tog de rigtige valg fra start.

 

Standard løsninger giver dig begrænsede muligheder for tilpasning. Sigt i stedet for efter en it-løsning, der understøtter de krav og fremtidsdrømme din forretning må have, og dem de får i fremtiden.

 

Med et Headless CMS (Redaktør backend) får du stor frihed både på redaktører- og udviklingssiden. Redaktøren skal selv kunne ændre indholdet på siden. Det kan f.eks. være udskiftning af billeder, teksttilpasning, ændring af menu-struktur, sideopsætning osv. Det kan også være at opdatere sidens overordnede farve- og font-tema hurtigt, f.eks. i forbindelse med specifikke kampagner, hvor farvetemaet skal ændres.

 

På udviklingssiden arbejdes der med data præsentation via API. Dermed er Frontend (visningen) og Backend (Data og opsætningen) dekoblet. Dette sikrer dit indhold samles ét sted, og at du kan følge med udviklingen og udstille data på tværs af kanaler og devices. Samtidig skal du sikre dig, at din løsning har en responsiv frontend, der virker på alle enheder. Med et godt fundament kan købsoplevelsen tilpasses mobil og fremtidens devices. De allerbedste løsninger i dag er dem, som giver den samme oplevelse, uanset hvordan du tilgår løsningen.

 

Med en fremtidssikret løsning kan du få friheden til selvstændig drift og udvikling af fremtidige features, uden du skal være afhængig af eksterne leverandører eller udbydere. Det understøtter forandringer i markedet og i de digitale strategier, som bliver udviklet med tiden.

 

I sidste ende skal valget falde på en løsning, der passer til dine specifikke behov og virksomhedsmål.

”Best of Suite” og “Best of Breed” 


På fagsprog skelner man typisk mellem to strategiløsninger, der hedder ”Best of Breed” og ”Best of Suite”.

 

Med en ”Best of suite” løsning får du en hurtig start og en bred vifte af tilgængelige features.

Ulempen er dog, at løsningen er ”one size fits all”.

 

En ”Best of Breed” løsning er derimod mere ideel, hvis du har meget specifikke behov og ønsker en løsning, der udmærker sig på et bestemt område. Herudover får du 100% ejerskab over løsningen.

 

Hvad er mest ideelt? – se mere i vores video nedenfor.



En kort opsummering


Det digitale landskab er i konstant forandring.

 

Du skal derfor være godt rustet til at kunne møde forandringerne.

 

Der er mange ting, du skal være opmærksom på, når du skal vælge en it-løsning til din virksomhed. Vi har klargjort tre parametre, hvorpå du kan opnå mere digital frihed med din it-løsning.

 

En lille opsummering af vores konklusioner lyder som følgende:

 

For at opnå digital frihed skal du:


  • vælge en løsning, der både er åben og integrerbar, så du selv kan være med til at arbejde med din løsning. Den skal ikke låse dig inde, men derimod give dig en uendelig grad af frihed.
  • sikre at din løsning har en hurtig brugeroplevelse og gør det let for dig at opdatere data på sekunder.
  • opbygge et solidt fundament, der er fremtidssikret ift. forandringer i markedet

Savner du mere frihed og indflydelse i dine it-løsninger?


Retus A/S er et konsulenthus, der leverer digital strategi, unikke e-handelsplatforme og skræddersyede løsninger til retailbranchen.

 

Med afsæt i en bred vifte af ekspertiser udvikler vi totalløsninger inden for ERP/PIM-systemer, e-Commerce, portaler, point of sale (POS) og business intelligence.

 

Kontakt os i dag til en uforpligtigende snak om din nuværende it-løsning, og hvordan du opnår mere digital frihed på din platform.


Kontakt os og hør mere >>