OVERBLIK


  • Omnichannel strategi
  • Projektstyringsværktøj
  • Web & eCommerce med avanceret produktkonfiguration til slutkunden
  • Point-of-sale til butikkerne
  • ERP med ordre-, kunde- og lageroverblik til butikkerne
  • ERP med produkt- og finanshåndtering til hovedkontoret
  • Leverandørvendte interfaces
  • Portaler til logistikpartnere
  • BI overblik

VIRKSOMHEDEN


Møbelkæden alton&heim har butikker i København, Århus, Oslo og på nettet. Kæden udfordrer møbelmarkedet med eksklusivt design til rimelige og faste priser. Kombineret med fokus på bæredygtighed og høj service er målet at gøre verden enkel for kunderne.



UDFORDRINGEN


Målet var en økonomisk og administrativ platform, som var forberedt til mange sprog, forskellige valutaer, hurtig vækst og løbende udvikling. Digital automatisering og skalerbarhed skulle håndtere vækst uden krav om flere medarbejdere. Webshoppen skulle give adgang til køb i mange variationer - fx farver, materialer og størrelser. alton&heim ønskede en omnichannel-løsning med en central digital platform, der leverede data til brug i eCommerce, POS i butik, Facebook, Google mm.


DIGITAL STRATEGI


I et tæt samarbejde med alton&heim udviklede Retus den overordnede digitale strategi på tværs af alle digitale touchpoints i virksomheden. Både på det korte, taktiske niveau frem mod åbning og på det længere strategiske sigt. Arbejdet skulle foregå agilt, og løsningen måtte ikke begrænse fremtidig udvikling. Derfor var det afgørende, at Retus var i stand til at levere i hele den digitale kæde: Fra kunden, som handler på websitet eller i butikken, over automatisk oprettelse af indkøb hos leverandører til fragtmanden, som leverer produktet til slutkunden. Det styrende princip er, at færrest mulige hænder skal ind over en kundeordre.


De værktøjer vi anvender, skal understøtte vores grundlæggende koncept.
For eksempel skal det ikke koste en krig. Vores model er at sælge kvalitet til en rimelig pris, der altid er den samme.

Henrik Althoehn Henriksen

Adm. direktørn, alton&heim


TEKNISKE ELEMENTER

ECOMMERCE


Ambitionen for eCommerce var en hurtig, brugervenlig løsning, som kunne udstille store mængder af data for slutbrugeren. Content Management er baseret på Umbraco CMS som en headless løsning, mens Retus Commerce er valgt som commerce motor. Med fx SEO, høj hastighed, åben arkitektur, multilande (valuta, sprog etc.) og skalerbarhed i Azure, er det et framework klar til brug og forberedt til fremtiden. Motoren håndterer komplekse, konfigurerbare produkter og enkel udvidelse med nye funktioner. Da hastighed også var vigtig, blev alt produktdata placeret i Elasticsearch. Det giver høj hastighed og ligger - ligesom Umbraco - på en dedikeret Azure Cloud løsning. alton&heims produktdata er opbygget i ERP-systemet Uniconta. Hver nat overføres produktdata fra Uniconta til Retus Commerce. Kørslen kan dog aktiveres når som helst, så sortiment og priser bliver opdateret på få sekunder.

ERP


Uniconta er et moderne ERP-system født i skyen. Økonomisystemet er kernen og samler produkter, kunder, leverandører, ordre, regnskab og meget mere. Også alle varedata inklusive beholdninger og priser, samt salgs- og indkøbsordrer, ligger her. Systemet er åbent for tilpasninger, nemt at integrere, brugervenligt og økonomisk overkommeligt. Samtidig giver det maksimalt overblik at samle alt produktdata ét sted og at levere specifik information i det enkelte interface. Fx ved at vise antal colli for en fragtmand, mens en kunde blot ser et samlet produkt. Der kan også arbejdes med både internt og eksternt varenummer. Alle ordrer starter i commerce-løsningen og ender i Uniconta, som via automatiserede rutiner udformer en indkøbsordre til leverandøren.

INDKØBS- OG TRANSPORTPORTAL


Al administration af ordrer mod 3. parts leverandører, fx fragtmænd og eksterne leverandører, sker via en indkøbs- og transportportal. Fx kan en fragtmand se listen over de ordrer, han skal køre med en given dag. Portalen er bygget som en app, der er tilgængelig på alle devices og styresystemer (iOS, Android osv.) Det betyder bl.a., at brugeren kan udnytte sin smartphone til fx at scanne labels og stregkoder. Portalen fungerer også offline. Fx kan du på et lager uden mobildækning stadig scanne og registrere i appen. Når der igen er net- eller mobildækning, opdateres systemet. Interfacet tilpasser sig brugeren. En ledende medarbejder i HQ kan se det hele, mens lagermanden kan se pakkelisten for bil 1 og 2. Alt sammen ved hjælp af deres egen computer, smartphone eller den gratis app. Via login får de præcis de data, som de hver især skal bruge.

VÆRDI FOR KUNDEN


I dag har alton&heim fuldt overblik over salg, lager og kunder. De trækker og analyserer data efter behov. De kan udstille fuldt produktkatalog på en responsiv eCommerce løsning og lave produktoverførsler på få sekunder. Den digitale automatisering sikrer et workflow med minimal afhængighed af manuel indsats. Med deres egne dedikerede sky-servere og skalerbar hosting i Azure er de sikret høj oppetid. Samtidig leverer løsningen fuld integration mellem alle systemer, ERP og web, samt leverandører, grossister og transportører. Med den åbne platform kan de hurtigt åbne nye markeder, da valuta, sprog og lande allerede er understøttet. Slutkunden har et brugervenligt interface, der bl.a. gør det muligt at vælge og tilpasse sit designmøbel med stoftyper, farver og ben. Ved ændring af variantvalg skifter produktbilledet, så kunden altid kan se den aktuelle leverance.




Vi kan håndtere ERP, portaler, salgsplatform, webshop, BI, UX osv. og har faste samarbejdspartnere til design. Det sætter os i stand til at skabe overblik og tilbyde tværgående løsninger, hvor vi eliminerer de gråzoner og overlap i ansvar, der nemt opstår i digitale projekter.

Søren Just Skjelbo

Creative Director & Partner, Retus A/S