Book et uforpligtende møde



Tak for din besked

Vi kontaker dig snarest på telefon:

Der er sket en teknisk fejl.

Beskeden kunne ikke blive sendt til os

Prøv igen eller send os en email på

Vi glæder os til en uforpligtende snak om din digitale fremtid

Uffe Sørensen, CEO


Langvarigt samarbejde og SengeSpecialisten 4.0

OVERBLIK


  • Skræddersyet Point og Sale salgsværktøj
  • Web & eCommerce med avanceret produktkonfiguration
  • Inspirationsunivers med brugervenlig platform
  • Langvarigt samarbejde

VIRKSOMHEDEN


Kvalitet har altid været omdrejningspunktet for SengeSpecialisten. Lige siden grundlæggelsen i 1999 har de satset entydigt på kvalitet – både i sortiment og i den rådgivning og service, butikkerne yder sine kunder.

 

I dag er SengeSpecialisten vokset fra en enkelt Aarhus-butik til en af Danmarks største og mest anerkendte landsdækkende sengekæder.


ET LANGVARIGT SAMARBEJDE

Da Retus blev stiftet i 2016, var SengeSpecialisten den allerførste kunde i butikken. Dengang ønskede de at sætte strøm til deres arbejdsprocesser, hvilket vi gjorde ved at udskifte deres ERP til Uniconta. På kun 2 måneder konverterede vi ikke blot til Uniconta fra e-conomic, men opbyggede også en helt ny varenummerstruktur i samarbejde med SengeSpecialisten. Ikke lang tid efter indgik vi endnu et samarbejde. Denne gang med at udvikle en web- og ecommerce-løsning, som gik live i september 2016.

 

Med årene er SengeSpecialistens sortiment vokset betydeligt, hvilket også medførte, at de også voksede ud af den tidligere, ret fastlåste, commerce-løsning. Siden dengang har vi hos Retus bygget vores eget commerce-system, som er fleksibel og skalerbar løsning. Og da behovet for at kunne tilføje og sammensætte varianter på flere måder blev større og større, var tiden kommet til at skifte system og lancere SengeSpecialisten 4.0, som så dagens lys i april 2021.

SENGESPECIALISTEN 4.0

Ønsket var at skabe en rød tråd mellem butik, design og web. SengeSpecialisten har haft et stort fokus på at udvikle og implementere et nyt butikskoncept, som nu skulle overføres til det digitale univers, så kunden oplevede den samme stemning uanset, hvor de mødte virksomheden. Samtidig oplevede de, at mere og mere trafik kom fra mobile devices, hvilket skærpede kravene til brugervenligheden på telefonen og hastigheden af websitet.

 

Formålet med den nye løsning var derfor:

  • Bedre shoppeoplevelse på mobil
  • Mere hastighed
  • Mere frihed til at lave de features der ønskes
  • Bedre håndtering af et stort og fortsat voksende sortiment
  • Rød tråd ift. den grafiske identitet
  • Moderne arkitektur
  • Opgradering af allerede implementerede omnichannel features

Det nye website skulle løse to behov.
For det første skulle det være en platform, som sælgerne kunne bruge i salget. En platform de nemt kan gå til. En platform, hvor de, uden at have det store kendskab til produktdata, varedata og så videre, nemt og simpelt kan oprette en korrekt varekombination. For det andet skulle det for kunderne være en hjemmeside hvor mobil oplevelsen var i fokus, og som selvfølgelig kan sælge, men som også kan inspirere.

Folk skal have samme oplevelse på hjemmesiden som i butikken, når det kommer til viden og service – og det er ikke nogen nem opgave at overføre sælgernes erfaring og specialistviden til et online univers, der guider kunderne til det rette køb.

Marcus Meyer Balle

Finance Director hos SengeSpecialisten

ET WEBSITE ER INTET VÆRD UDEN DATA BAGVED

Udviklingen af websitet er skabt i et spændingsfelt mellem design og UX, hvor vi var ansvarlige for UX-delen. CMS’et er opbygget med Headless Umbraco, mens selve commerce-motoren består af vores eget system Retus Commerce, som er det, der skal levere den gode brugeroplevelse og vise den information, både kunde og sælger har behov for at se.

 

Hos Retus plejer vi at sige, at alt produktdata bor i ERP, hvor de integreres direkte til web. Vi behøver ikke nogen tredjeparter eller mellemprodukter såsom PIM til at håndtere produktdata, da vores ERP giver en så stor frihed, at det kan bruges til begge dele. Tit er det sådan, at hvis der eksempelvis er behov for et PIM-system, er det fordi ERP-systemet ikke er godt nok. Vi gør derfor et stort nummer ud af at opsætte ERP-systemet, så alt data samles og konfigureres sammen sted. På den måde undgår vi også data-øer eller at data ligger dobbelt.

 

 

Samtidig er overførslen af data mellem ERP og website blevet hurtigere. Hver nat kører en række automatiske jobs, som overfører data mellem systemer – men er der behov for at skubbe data over før (fx i forbindelse med en kampagne eller opdateret produktinfo), så er det muligt uden nedetid.

 

“Den fulde integration mellem ERP og web betyder, at vi kun skal vedligeholde ét sted og kan samle de fleste arbejdsopgaver ét sted, nemlig i ERP-systemet. Og det er en stor fordel, fordi vi hurtigt kan uploade, udskifte og opdatere siden – uden kunden opdager det.“

 

Faktisk skal de bare trykke på en knap, og så overføres data med det samme. Det vil sige, at de kan opdatere hele varesortimentet på 2 minutter – uden nedetid. Og her snakker vi altså et varesortiment på rundt regnet 5 millioner produktvarianter!



UENDELIGT ANTAL PRODUKTKONFIGURATIONER


I backend består SengeSpecialistens sortiment af en masse produkter, som sammensættes til ét færdigt produkt til kunden. Løsningen skal derfor understøtte, at kunden har et væld af konfigurationsmuligheder og kan sammensætte sit produkt på forskellige måder efter ønske og behov.

 

Derfor har vi bygget en åben, integrerbar og fremtidssikret arkitektur, som sikrer, at vi kan løse fremtidens udviklingsønsker, fordi de nu har et skalerbart system, som kan understøtte væksten. Derudover er siden bygget som en Single Page Application (SPA), hvilket betyder, at kunden ikke oplever ventetid ved sideskift, filtrering, søgning eller de forskellige visninger i forbindelse med produktkonfiguration.

 

Løsningen giver også stor frihed til redaktøren, som nemt kan opdatere siden, fx i forbindelse med specifikke kampagner, hvor farvetemaet skal ændres.

 

Om produktkonfiguratoren udtaler Marcus Meyer Balle, at “Én af de ting, vi er mest glade for ved den nye løsning, er vores konfigurator. Jeg er ret imponeret over, hvor meget information, vi har samlet på så lidt plads. Det er jo hele kunsten, når man bygger noget, som både skal bruges på computer og mobil: Hvordan får vi de mange muligheder og information samlet på ét sted? Og det er jo essentielt – det ser måske ikke ud af meget, men det er hjertet i den motor, vi bruger og skal bruge i mange år fremover.



PROFESSIONEL RÅDGIVNING BÅDE ONLINE OG OFFLINE


For SengeSpecialisten er korrekt og god rådgivning alfa og omega. Besøger du en fysisk butik, bydes du velkommen af en flok kompetente medarbejdere, som kan hjælpe dig med at finde frem til den bedste seng. Denne rådgivning skulle overføres til det nye website.

 

Helt konkret betyder det, at kunden kan bygge sin egen seng med en customizer-funktion. Denne funktion er intelligent bygget, hvilket vil sige, at du som kunde aldrig ender i en blindgyde, hvor du bygger noget, som ikke kan købes, når det kommer til stykket. Derudover popper der også en besked op, hvis de fx mangler at tilføje ben til sengen.

 

Det gør hele salgsprocessen mere transparent, fordi de samtidig kan holde øje med prisen – hvad koster det, hvis jeg vælger dette materiale eller denne komponent? Den pris de ser, er det, sengen kommer til at koste.

Vi har samarbejdet med Retus flere gange – og hver gang har vi haft et godt og udbytterigt samarbejde, hvor vi har snakket om tingene og kørt nogle gode sprints. At bygge et nyt website er en lang proces, men vi har haft en tæt dialog undervejs og vi er kommet godt i mål med et rigtig godt resultat.”

Marcus Meyer Balle

Finance Director hos SengeSpecialisten





SE SIDEN:

SengeSpecialisten.dk



Point og Sale (POS)


Vores mål er altid at bygge løsninger, som er simple og nemme at bruge.

 

Derfor har vi bygget det nye website, så den også fungerer som Point og Sale i butikken. Det vil sige, at kunden kan bygge sengen derhjemme, og når de så besøger butikken, vil de opleve det samme visuelle værktøj, som de selv har arbejdet med.

 

Forskellen opstår ved checkout, hvor butikken kan tilgå en del flere værktøjer end kunden, så de har mulighed for at give rabat, se unikke priser og færdiggøre salget. Ved at genbruge det interface, som kunden bruger, spares en del oplæringen af sælgerteamet.



TIL LØSNINGEN ER BRUGT FØLGENDE TEKNOLOGIER:


  • SPA
  • CMS: Headless Umbraco
  • Retus Commerce
  • Microsoft Azure
  • Uniconta: ERP/PIM
  • Cloud
  • Angular
  • Power BI