100% ejerskab på commerce platform

Brand: ONLY & SONS

Brand: ONLY & SONS

OVERBLIK


  • 100% ejerskab på commerce platform
  • Optimering af Time to Market
  • Centralt datagrundlag via PLM og PIM
  • Microservice arkitektur
  • Tæt samarbejde mellem Retus og BESTSELLER

VIRKSOMHEDEN


BESTSELLER er en international modetøjsvirksomhed ejet af Holch Povlsen familien. Virksomheden kan dateres helt tilbage til 1975. BESTSELLER har over 20 forskellige brands, hvor nogle af de mest kendte mærker er VERO MODA, ONLY og Jack & Jones.

 

BESTSELLERs produkter sælges i 70 lande på tværs af Europa, Asien, Mellemøsten samt Nord- og Sydamerika. Der er omkring 3.000 BESTSELLER butikker i 32 lande verden over. BESTSELLER ejer godt 2.400 af disse butikker, mens de øvrige butikker drives af eksterne partnere.

 

I vores samarbejde med BESTSELLER har vi, foruden et stærkt Product Lifecycle Management system (PLM) til håndtering af produktstamdata, også skabt en fælles e-commerce platform, der bruges på tværs af brands.

 

Det giver BESTSELLER mulighed for at kunne udstille en stærk e-handelsløsning, hvor alle deres forskellige brands kan håndtere en lang række fælles funktioner, og desuden at få tilføjet unikke features ud fra det enkelte brands behov.



BRAND: JJXX

BRAND: JJXX


UDFORDRINGEN


BESTSELLER stod overfor en gennemgående nytænkning af deres e-commerce platform samt deres digitale arkitektur og driftshåndteringen af denne.

 

BESTSELLER oplevede en for lang time-to-market, når der blev ændret centralt i f.eks. produktstamdata eller kampagnepris. Det vil sige, at der kunne gå flere timer, før en registrering trådte i kraft i den kundevendte webshop. Ønsket var derfor at reducere den tid, der gik, før en ændring trådte i kraft.

 

Generelt, var hastighed i fokus både i de bagvedliggende systemer og i det kundevendte interface. Der var et ønske om at optimere den hastighed, som kunden oplevede ved eks. sideskift, filtrering på kategorisider og i den generelle købsoplevelse.

 

Desuden ønskede BESTSELLER fuldt ejerskab over deres egen platform. Forstået således, at de ville have fuld kontrol over løsningen med en direkte indvirkning på prioritering af opgaver. Hertil ønskede de også at kunne stå for udvikling af nye tiltag og den daglige drift af platformen.

 

Målet blev derfor at skabe en platform, der var 100% ejet af BESTSELLER. Fokus var at bygge en stærk central e-commerce platform, som skulle ligge til grund for en lang række store internationale webshops, som hver understøttede de enkelte brands.


LØSNINGEN


Løsningen til BESTSELLER tog i høj grad hensyn til, at de havde gode interne IT-ressourcer. Derfor er alle valg taget ud fra et mål om at skabe de bedste muligheder for den videre drift. Vi har sammen skabt en løsning, der sikrer friheden til selvstændig drift og udvikling af fremtidige features uden afhængighed af Retus eller andre eksterne leverandører.


PROOF OF CONCEPT (POC) TIL EN TESTPLATFORM


Vi startede samarbejdet ved at præsentere en testplatform for BESTSELLER. Dette var med henblik på at give dem et billede af, hvordan en ny platform ville opføre sig og for at sikre, at de krav der var opstillede, ville kunne blive løst.

 

Fokus var dermed at vise, at vi kunne løse deres udfordringer.

 

Det kaldes også for en POC (Proof of Concept). POC er en god måde at demonstrere, hvordan en idé kan fungere i praksis, inden der investeres en stor mængde tid og ressourcer i at realisere den.

 

Vi tilpassede vores egen Retus e-commerce-løsning, og integrerede forskellige varekataloger fra et par af BESTSELLERs brands i denne løsning. Vi performance-testede løsningen, så det lignede, at der skete faktiske konverteringer på webshoppen. Det kunne give et billede af, hvordan løsningen kunne håndtere store mængder af trafik eller belastninger i forbindelse med f.eks. Black Friday.

 

Overordnet var målet at demonstrere, hvordan Retus’ eksisterende løsning med webshop og PIM kunne løse BESTSELLERs krav til en ny platform. Og for at se, hvordan en given produktopbygning ville blive udstillet på websitet. På denne måde kunne vi sikre, at alle parter var enige om det overordnede mål, inden vi gik videre med projektet.



AL DATA SAMLET CENTRALT


Det skal være nemt at redigere og vedligeholde produktdata.

 

Med løsningen til BESTSELLER var det essentielt, at al data var samlet i et centralt system.

 

Det gør det lettere og hurtigere at foretage ændringer og ved f.eks. at bruge sproglag og prislister, kan det enkelte produkt beriges med markeds- og landespecifik data på rette sprog og valuta. Det er vigtigt, at det er simpelt at lave både små rettelser, men også ved større ændringer på mange varelinjer. Det sikrer f.eks., at alle priser og kampagner er ens på alle platforme og kommer på det sprog, der matcher det marked, hvor de forskellige brands sælges.


Brand: JJXX

Brand: JJXX


Det handler grundlæggende om, at kunden skal have adgang til en digital "indsatsstyrke”, som de for en periode kan indsætte ved siden af deres drift eller sammen med deres team for at løse de store eller små problemer, de måtte have. Så går vi mindre op i deres og vores ansvarsområde, da vi alle er i samme båd og skal sammen i mål. Vi tager ansvar og hjælper alle de steder, vi kan, hvis det er det, kunden har behov for

Søren Just Skjelbo

Creative Director & Partner, Retus A/S


INTEGRATION AF PLM-SYSTEM FOR EFFEKTIV PRODUKT­DATA­HÅNDTERING


Med over 20 brands var det nødvendigt at gentænke måden, hvorpå produktdata blev håndteret hos BESTSELLER.

 

Vi byggede videre på det eksisterende datagrundlag, hvor alle brands er samlet i én, Vi gav frihed til det enkelte brand, som hver fik adgang til deres eget PLM-system bygget på en central kerne. Dette giver mulighed for, at de kan ændre og tilpasse deres løsning til netop deres behov

 

Ved at give mulighed for en stærkere produktberigelse gives der også mulighed for en bedre kundeoplevelse. F.eks. med simpel opsætning af nye kategorisider og lynhurtig facettering sikrer det, at kunder kan finde det, de leder efter ved hjælp af filtrering.

 

PLM-systemet giver også mulighed for en mere effektiv datahåndtering, da alle produktdata er centraliseret, og derfor er det nemmere at opdatere og vedligeholde dem. Dette kan spare tid og samtidig gør det det nemmere for hvert brand at organisere deres produktstamdata efter eget ønske.



TÆT SAMARBEJDS­PARTNER FREM FOR EKSTERN LEVERANDØR


Hele processen har været kendetegnet ved et tæt samarbejde mellem os og det dygtige team hos BESTSELLER.

 

Retus har indledningsvis stået for den overordnede arkitektur og har bygget løsningen sammen med BESTSELLERs interne team, som i samme proces og i takt med opbygningen af platformen, blev udvidet og styrket med flere profiler. Vi bragte vores eksisterende løsning bygget på Retus Commerce og en masse digital know-how til bordet. Fodret med BESTSELLERs forretningsviden og digitale viden, byggede vi sammen en helt ny løsning, som blev fuldstændig skræddersyet til deres behov og med forsikring om at kunne understøtte deres krav.

 

Retus arbejdede med brands som Jack&Jones, ONLY, VERO MODA, Mamalicous, JJXX, og Only&Sons, der alle har et stort og skiftende produktsortiment.

 

Vi ville sikre, at BESTSELLERs eget udviklerteam kunne udvikle og drifte deres nye e-commerce platform efterfølgende. Derfor bestod en del af samarbejdet i at give løbende oplæring, og med det tætte samarbejde har teamet overtaget både drift og udvalgte udviklingsopgaver i dag.

 

En anden del af processen var desuden at hjælpe dem med at administrere de store mængder produktdata, som de har på tværs af de forskellige brands. Platformen er 100% bygget til og ejet af BESTSELLER, og giver en stærk central e-commerce platform med mulighed for individuel tilpasning for hvert brand.



I dag har BESTSELLER en fælles og åben platform, der er ejet af dem selv. Deres produkt- og stamdata bor centralt, så de nemt kan oprette, opdatere og udstille hele deres produktkatalog.

 

Med andre ord, så har vi sammen sikret BESTSELLER friheden til at arbejde videre, uden at blive begrænset af deres e-commerce løsning.



SE SIDERNE:


Jack & Jones

JJXX

ONLY

Only & Sons

Vero Moda

Mamalicious